Dvoglasje tijesnih intervala Istre i Hrvatskog primorja

Dvoglasje tijesnih intervala Istre i Hrvatskog primorja

Nađete li se u Istri i začujete osebujan stil pjevanja dvojice pjevača, od kojih jedan pjeva u falsetu, a drugi u normalnom tonalitetu, uz pratnju još neobičnijih zvukova instrumenata, ne budite nestrpljivi i poslušajte do kraja, jer jednom kad se naviknete na neobične tonove, otvorit će vam se jedan potpuno novi svijet.

 

Zaseban tip folklornog pjevanja, i to dvoglasnog uz pratnju tradicionalnih instrumenata, razvio se na području Istre i Hrvatskog primorja, premda zvukove ovog kompliciranog muzičkog izričaja možemo naći i na znatno širem području. Dio kompleksnosti izvođenja pjesama odnosi se na netemperirane tonske intervale, a prilikom izvođenja dvoglasja, da bi pjevači postigli karakteristične tonove, moraju pjevati djelomice i kroz nos. Na prvi pogled zvuči vrlo striktno i strogo određeno, no u ovom folklornom izričaju krije se zapravo dosta improvizacije, posebice kada se kombinira pjevanje i tekstualni dio, kada se riječi zamjenjuju slogovima i time se oponaša zvuk frule, tada počinje biti zanimljivo.

 

Kako bi ipak sve zvučalo izvorno i tradicionalno, moraju se poštovati i neka pravila, a to u prijevodu znači da tonovi moraju završavati unisono u oktavi. Zavisno od područja na kojem se prakticira, razvile su se četiri podvrste pjevanja tijesnih intervala, pa se tako uz tarankanje, kojim se oponaša svirka sopila, njeguje još i bugarenje, diskantno pjevanje, kao i tanko i debelo, odnosno pjevanje na kanat.

 

Prilikom izvođenja dvoglasja tijesnih intervala glazbena pratnja može se svirati na flauti, gajdama, fruli ili tamburi, no najčešći su instrument sopile. To konusno glazbalo s piskom izrađeno od drva uvijek se svira u paru, i to tako da mala ili ženska sopila prati nižom tercom mušku ili veliku sopilu. Osim specifičnog zvuka, sopile su jedinstveni instrument jer se sviraju po istarskoj skali. Mnogo lokalnih glazbenih pojmova i neobične istarske ljestvice ne moraju vam biti odbojni, već upravo poziv za istraživanje ove neobične glazbene forme. Pritom će vam se otkriti i cijela jedna zasebna kultura Istre i Hrvatskog primorja, koja ne uključuje samo pjevanje i sviranje. Jeste li spremni na istraživanje?