Hrvatska brodogradnja: Od ratnih divova do modernih jedrenjaka

Hrvatska brodogradnja

Od ratnih divova do modernih jedrenjaka

Više od šest tisuća kvadratnih metara bijelih jedara nedavno se s ponosom razvilo na 162 metara dugačkom jedrenjaku i preplovilo splitski akvatorij te na najbolji mogući način svijetu predstavilo hrvatsku brodograđevnu tradiciju.

Brodosplit

Kao najveći jedrenjak na svijetu, opremljen je najmodernijim navigacijskom opremom i spada u sam vrh svjetske brodogradnje, a s obzirom na registriranu klasu Ice, turisti na njemu mogu ploviti i ledenim morima Arktika i Antarktike.

Na hrvatskim navozima još je jedan ledolomac privukao pažnju svjetske javnosti, a riječ je luksuznom kruzeru dizajniranom za polarne ekspedicije, koji svojim uređenjem te količinom i kvalitetom sadržaja nadilazi sve dosad viđeno na brodovima namijenjenima višednevnim krstarenjima. Zvuči šturo? Onda zamislite vožnju na Arktiku jednim od dva dostupna helikoptera, ronjenje u podmornici, avanturističko veslanje u kajacima i gumenjacima, a zatim povratak u udobnost broda opremljenog spa salonima i bazenima, izborom od nekoliko vrhunskih svjetskih gastronomija i još ponekim iznenađenjem pa će vam biti jasnije kako je brodogradnja na pulskim navozima otišla na jednu sasvim novu razinu.

Hrvatska brodogradnja među najslavnijima je na svijetu

Nemoguće je navesti sve pothvate hrvatske brodogradnje u ovom i prošlom stoljeću, od trgovačkih, ratnih, višenamjenskih i specijaliziranih brodova do najvećeg tankera ikad izgrađenog na Jadranu – tankera Kanchenjunga od čak 335 metara ili rekonstrukcije minopolagača u školski brod Galeb.

Kao Titov brod postao je ikona svjetskih razmjera i danas privlači znatiželjnike iz cijelog svijeta na vezu u Rijeci gdje čeka restauraciju upravo kao brod muzej.

Jedna slična ikona domaće brodogradnje magnet je za svjetske istraživače, no samo one najodvažnije, jer se nalazi na 66 metara dubine, položen na morsko dno. Riječ je bojnom brod Szent István. Sagrađen je u brodogradilištu u Rijeci 1914. kao četvrti brod klase Tegethoff, ponos austrougarske mornarice i jedan od najvećih bojnih brodova tog vremena.

Szent István

U napadu u ranu zoru 10. lipnja 1918. brod je pogođen dvama talijanskim torpedima, od kada leži na dnu mora pokraj otočića Premude kao ultimativna ronilačka atrakcija.

 

Uz ove „žive” divove domaće brodogradnje koji plove svim svjetskim oceanima, ne bi trebalo čuditi kako je u posljednjih 50 godina, koliko se dodjeljuje prestižna međunarodna nagrada za brod godine, čak 27 puta dodijeljena hrvatskim brodogradilištima.

Brodosplit

Priznanje je to za stručnost u gradnji brodova koju rijetki mogu pratiti.